A digitális és a nyomtatott marketing helyzete 2021-ben
A 2010-től a Facebook és a social média térnyerésével a digitális média népszerűsége a nyomtatott médiával szemben fokozatosan nőtt. Az évek alatt rengeteg vita alakult ki a témában, hogy a print média képes-e fennmaradni vagy teljesen elveszíti korábbi jelentőségét. Sok szakértő idő előtt bejelentette a nyomtatott média halálát, de a piac erre rácáfolt, ugyanis a legtöbb vállalkozás tudja, hogy a fogyasztók elérésének a legjobb módja a nyomtatott és a digitális erőforrások kombinációja. Ugyanakkor ez vezet a legfőbb problémához is a cégek marketing stratégiájának megtervezése során, mert nehéz megteremteni a tökéletes egyensúlyt a két marketing csatorna között.
Először is tisztázzuk, hogy milyen eszközök tartoznak a nyomtatott és a digitális marketing körébe. Elsőre talán egyértelműnek tűnik a választ, de a teljes kép lényegesen árnyaltabb.
Nyomtatott média
A nyomatott média, a rádiós és a televíziós marketinggel együtt alkotják a hagyományos média kategóriáját. A nyomda XV. századi feltalálása óta, a nyomtatott anyagok a legnépszerűbb módszerek a cégek számára, hogy elérjük a célcsoportjukat. A modern technológiának köszönhetően jelentősen csökkentek a nyomtatási költségek és számos új eljárás jelent meg, amik teljesen átalakították a hagyományos nyomtatott marketing termékekről kialakult képet. Marketing szempontból a nyomtatott média újságokat, magazinokat, prospektusokat, óriásplakátokat vagy transzparenseket, fizikai hírleveleket, posztereket, szórólapokat, egyedi logóval ellátott termékeket tartalmaz. Nem minden vállalkozásnak kell használnia minden típusú nyomtatott médiát, hiszen a legtöbb cégnek véges a marketing kerete, de megfontoltan érdemes ki választani a számunkra legelőnyősebbet.
Direkt postázás / marketing
Az egyik példa a nyomtatott médiára, ami továbbra is sikeres ebben a digitális korban, azok a közvetlen postai küldemények. A közvetlen postázás továbbra is lehet egy taktika sok KKV. számára, mert hatékony és a digitális marketing elősegítette, hogy releváns marketing eszköz maradhasson. Ugyanis rengeteg online platformon kapunk üzenetet nap, mint nap aminek nagyrésze sokszor spam, ezzel szemben egyre kevesebb levelet kapunk, így a postai küldemények kiemelkednek, könnyebben észrevehetővé vállnak és nagyobb valószínűséggel szentelnek rá figyelmet és olvassák el az emberek.
Digitális Média
Az informatika szép csendesen fejlődött a 1990-es évekig, ahol az Apple és a Google térnyerésével hatalmas fejlődésnek indult az iparág. Később a világ minden tájáról vállalkozások ezrei kezdtek bele különböző innovatív fejlesztésekbe. Ennek a fejlődéshullámnak kétség kívül a Facebook és az Instagram a legnagyobb nyertese.
Ebbe a kategóriába tartozik igazából minden, amit online marketingként eltudunk képzelni például a Google Ads hirdetések, Facebook- és Instagram kampányok, weboldalakon megjelenő hírdetések, blogok, podcastok, hírlevelek, influencer marketing.
Hogyan ötvözzük tökéletesen a digitális és nyomtatott média eszközöket a kis- és középvállalkozások számára?
Erre a kérdésre nyilvánvalóan nincs egyetlen helyes válasz, ami minden típusú vállalkozást lefedne a különböző iparágakban, de a mai világban már rengeteg, olyan stratégia létezik, amelyek segítségével kiderítheti, hogy melyik marketing terület generálja, majd a legnagyobb várható sikert a vállalat számára. Az, hogy számunkra melyik a legmegfelelőbb, túlnyomórészt a fogyasztók fogják meghatározni, bele kell gondolnunk, hogy kik ők, milyen szempontok szerint vásárolnak, hova mennek és ezáltal hol éri meg hirdetni, hogy a lehető legnagyobb elérést érjük el. Ezen dolgok megfejtése segít a piac megértésében és, így segít meghatározni, hogy miként érhetjük el az ügyfeleket a nyomtatott és a digitális marketing elemek vegyítésével.
Mennyi marketingtípusra van/ Hány marketing csatornára van szüksége egy vállalkozásnak?
A Facebook, a Twitter, az Instagram, a YouTube és a rengeteg megszámlálhatatlan digitális csatorna megnehezíti annak eldöntését, hogy mely online platform felel meg legjobban a vállalkozásunknak és termékeink népszerűsítésének, értékesítésének. Mindig integrálni kell a nyomtatott és a digitális marketing csatornákat, ha több felületen próbáljuk elérni a célközönségünket, ezáltal nem fogjuk elveszíteni az ügyfeleket. Minden platformnak legyen egy különálló kisebb marketing célja, a nagy közös, platformokat átfogó marketing tervünk mellett. Kezdésként elég maximum 2-3 digitális platformmal indítani. Feleslegesen ne pazaroljunk értékes erőforrásokat, időt és pénzt arra, hogy minden elképzelhető digitális csatornán jelen legyünk, a print marketing kárára.
A célközönség jelentősége
A megfelelő marketing médium kiválasztása nagyban függ attól, hogy milyen közönséget szeretnél elérni. Nincs értelme nagymértékben befektetni a digitális és a social média marketingbe csak azért, mert ez a jelenlegi trend. Ha a célközönséged nem foglalkozik a digitális technológiával érdemesebb inkább a nyomtatott marketing eszközöket használni. Például, ha a célközönség az idősebb korosztályba tartozik, akkor nagyobb sikereket érhetünk el szórólapokkal vagy logózott ajándéktárgyakkal. Ugyanakkor ezen eszközök megtartásával a fiatalabb korosztályt is elérhetjük, ha a social média csatornákon keresztül is népszerűsítjük a termékünket. A két marketingforma vegyítésére tökéletes példa egy étterem, ahol a menünk nyomtatott formában is megtalálhatóak, de a weboldalon fontos, hogy online is elérhető legyen, mivel a vendégek valószínűleg először ott fogják megnézni az étlapunkat. Kerülje el a pénzpazarlást olyan marketingprogramokra, amelyek nem érik el a megcélzott ügyfeleket.
Marketing költség és célok meghatározása
Mind a nyomtatott, mind a digitális média elég komoly összegeket emészt fel a vállalkozásunk éves költségvetéséből, de a nagyvállalatok példáján látható, hogy a marketing az egyik legjobb befektetés, ha nagy növekedést szeretnénk produkálni. Általában a nyomtatott eszközök drágábbak, mint az online hirdetési lehetőségeink, de fontos itt megjegyezni, hogy milliós összegekért is lehet online kampányokat futtatni, ugyanúgy, ahogy nyomtatott termékeket is lehet drágán, nagy mennyiségben beszerezni.
A célok előzetes meghatározása segíti marketingszakembereket abban, hogy túlságosan is szétosszák a rendelkezésre álló keretet és ahelyett, hogy minden elérhető csatornát felhasználnának, a céljaink meghatározása segíthet kiválasztani a közönség hatékony eléréséhez szükséges eszközöket.
Legyünk következetesek
A nyomtatott és a digitális média egyensúlyának megtartásának legjobb módja az, ha ugyanazon entitás két feleként kezeljük őket. Ezt úgy érhetjük el, ha az összes platformon egységesítjük az üzenetünk tartalmát. Ez azt jelenti, hogy ugyanazokat a címkéket, logókat és stílust használjuk a nyomtatott és a digitális marketingünkben. Ugyanazt a hangot, arculatot használjuk mindkét helyen, hogy segítsük a célközönséget a márka megjegyzésében, majd később a felidézésében. Egy egyszerű Instagram post, például plakátként vagy szórólapként is adaptálható, így egységes képet festhetünk az arculatunkról. A különböző marketing eszközöknek együtt kell működniük és vissza kell utalniuk egymásra. Legyen szó akár nyomtatott, akár digitális marketingről a cél, hogy cselekvésre ösztönözze a célközönségünket például, hogy látogasson el a webhelyünkre vagy az üzletünkben személyesen vagy vegye fel velünk a kapcsolatot.
Végső soron
Sajnos rengeteg marketingesnek továbbra is az az álláspontja, hogy a márkák csak egyfajta marketingformát tudnak kamatoztatni. De ez nem igaz, a print kézzelfogható és emlékezetes anyagokat hoz létre, amik kiegészíthetik a digitális hirdetéseket. A digitális reklámozás pedig új területekre és közönségre is kiterjesztheti elérését. Az átfogó marketingstratégia mindkét típust figyelembe veszi. Egy erős, jól kidolgozott marketingterv a legjobb módja a nyomtatott és a digitális marketing egyensúlyának megteremtésére, ami végül konverziókhoz és értékesítéshez vezet, ezzel fejlesztve vállalkozásunk piaci szerepét.