Minden embernek és minden emberek alkotta csoportnak, vállalatnak, szervezetnek megvan a maga beszédmódja és kommunikációja. Sajátos önkifejezési módjai, valamint képességei arra, hogy megfelelő ruhába öltöztesse a cégét, ezzel felhívva a figyelmet rá és megmutatva a világnak mit is képvisel. Az átlagemberhez hasonlóan, amikor öltözködési stílust vagy frizurát választ magának. Ugyanis a stílus bizonyos jelek összessége, amely megkülönbözteti az egyént a többi embertől és kiemeli őt a szürke tömegből. Ez az, amire először emlékszünk, ami vonz minket, vagy épp ellenkezőleg, véglegesen megfosztja a vágyat, hogy elkezdjünk, vagy épp megismételjünk bármilyen interakciót ezzel a személlyel. Ugyanezt elmondhatjuk a cég arculatáról is. A vállalati identitás a színes, grafikus, verbális, tipográfiai, akusztikai, video- vagy egyéb technikák kombinációja, amely egyetlen képet nyújt a cég számára, annak megnyerő arculata és sikere érdekében.
A gondosan kidolgozott céges image nagyobb valószínűséggel tesz ismerté, könnyebben észrevehetővé és emlékezetessé az ügyfelek, valamint más független személyek számára. Ezáltal nem csak a cégünk termékeivel vagy szolgáltatásaival tudjuk magunkat megkülönböztetni a többi versenytárstól.
Márkaépítés vs. Arculat
Vállalatunk arculata az egy egész szervezet külvilág általi vizuális érzékelése. Különbözik a márkaépítéstől, amely egy adott szolgáltatás vagy termék teljes története, a látványelemektől kezdve a mögöttes történeteken át a piaci helyzetükön keresztül a jelenben betöltött szerepükkel bezárólag.
A vállalati image minden olyan vizuális elem, amelyet cégünk teljes arculatának képviseletére választunk ki. A cég logójától kezdve a betűtípusig, a tagline-ig, a képekig, az arculati színig és a hangszínig. Az online társadalom és marketing térhódítása ellenére nem szabad eltekintenünk, hogy hagyományos írott formában is megjelenjen. Például csomagoláson, egyenruhákon, árukon, prospektusokon, borítékon. Cégünk arculatának megválasztása során mindezen szempontokra figyelemmel kell lennünk, hogy a lehető legtökéletesebb képet mutassuk a világ felé. Mert az emberek ezzel azonosítják a cégünket, ezért reprezentatívnak kell lennie, ezáltal fokozza a hovatartozás érzését, a vállalati azonosulást. Legfőbb szerepük, hogy a vállalati személyiségről nyújtsanak információt, azt kommunikálják. A vizuális elemek megfogalmazhatják a cég jellegét, kommunikálhatnak a változásokról, és szerepet játszhatnak a hírnév alakításában is. Ezért elengedhetetlen, hogy a céghez lehető leghűségesebb módon képezzük le a fent említett elemek által képviselt szellemiséget.
Nem csak a nagyvállalatok előjoga
A „vállalati image” egykor reklámzsargon volt, de ez átalakult és manapság gyakori kifejezésként használják a cég hírnevére. A kép, amit a nyilvánosságnak mutatunk, kulcsfontosságú lehet cégünk felemelkedése vagy bukása szempontjából. A hétköznapi nők és férfiak rossz szemmel tekintenek a reklámokra, amik folyamatosan körbe veszik őket. Ám mindezek ellenére egy jó arculat megválasztása elképesztő fellendülést jelenthet a vállalkozás számára, elég megnéznünk csak a McDonald’s példáját.
A koncepció általában a nagyvállalatokhoz kapcsolódik, de a kisvállalkozásoknak is van céges imázsuk, még akkor is, ha sem a tulajdonosaik, sem az ügyfeleik nem gondolják így. Ha nem teszünk aktív erőfeszítéseket cégünk arculatának kialakítása érdekében, akkor teljes mértékben az ügyfélkörünkre bízzuk annak formálását. Felelős cégvezetőként, azonban aktívan meg kell kísérelni a cégről alkotott kép formálását. Ennek számos módja létezik: a legszükségesebb a kommunikáció, a promóció, és a szimbólumok használata.
Az én cégem vagy a mi cégünk?
A legtöbb vezető elsiklik felette pedig kulcsfontosságú, hogy nem csak ő, hanem a cég alkalmazottja, sőt mi több a vásárlója is sajátjának érezze a vállalatot. Ha mindent jól alakítunk ki a vásárlók hűségesek lesznek és visszatérő vevőkört alakítunk ki az újabbak bevonzása mellett. Egy jól megtervezett és használt arculatot megjegyeznek az emberek, legyen szó akár egy logóról. Nézzünk egy egyszerű példát: „Az a vevő, aki nemrég vásárolt tőlünk vagy, aki nemrég vette igénybe az általunk nyújtott szolgáltatást, egy kávézóban ülve megpillantja egy másik vendég kezében a cégünk logójával ellátott mappát vagy tollat.” Azon túlmenően, hogy elégedett volt e a megvásárolt termékkel vagy szolgáltatással látja, hogy más is a mi cégünket választotta és ez bizalommal tölti el. A logóról ismeri meg a céget és az ajándéktárgynak köszönhetően szembesül vele, hogy más emberek is bizalmat szavaztak nekünk vagy legalábbis előszeretettel használják a tőlünk kapott tárgyakat.
A cégben dolgozó alkalmazottaknak is azonosulnia kell az arculattal, hiszen ez teszi egységessé azt. Igencsak rossz képet festene egy cégről, ha a saját dolgozója se tud őszintén beszélni a cég által a vásárlók felé közvetített image-ről. Az arculatot úgy kell kialakítanunk, hogy a dolgozók egyfajta szócsőként szívesen közvetítsék azt más emberek felé, és ne érezzék kellemetlennek, hogy nálunk dolgoznak. Természetesen a humán erőforrás gépezetét is megfelelően kell működtetni, hogy olyan emberek kerüljenek kiválasztásra, akik természetükből adódóan teljes szívvel tudják átadni a cég által képviselt értékeket a vásárlók felé.
A szükséges marketing eszközök kiválasztása
Fel kell vállalni és minden lehetséges módon online és nyomtatott úton is meg kell jelennie az arculati elemeknek, pénzt és energiát nem sajnálva, a sikeres multinacionális cégek példáján látszik a jó marketing a lehető legjobb befektetés. Igenis fontos, hogy minimum a logó a lehető legtöbb helyen megjelenjen, hogy felvállaljuk és megpróbáljuk minél szélesebb körben ismertté tenni. Erre tökéletes eszköz a logóval ellátott levélpapír, boríték, mappa, toll, füzet és nem utolsó sorban a névjegykártya. Egy személyes és hasznos ajándéktárgynak mindenki örül, ha pedig ellátjuk a saját márkajelzésünkkel a használója és más emberek is látni fogják azt, mert ilyen tárgyak mindig kitűnnek és odavonzzák az ember tekintetét.
Egy klasszikus eszköz, a névjegykártya. Miért is fontos?
Miért nélkülözhetetlen egy jól megtervezett, modern, designos, átlátható névjegykártya? A jelenkori üzleti gyakorlatban is a személyes találkozók során az elérhetőségi adataink átadásának a legjellemzőbb módja. Szinte elképzelhetetlen, hogy egy vállalkozónál ne legyen mindig pár darab. Nagyon hasznos direkt marketing eszközként szolgálhat, aminek jelentőségét hangsúlyozza, hogy egyes kultúrákban (például Japánban) kötelező tartozéka az üzleti megbeszéléseknek. Nagyszerű első benyomást kelthetünk vele, ha igényes a külseje és jó minőségű alapanyagból készült. A hiányából fakadó hátrányokkal szemben rengeteg érv szól mellette a korábban felsoroltakon felül is. Legyen szó az alacsony előállítási költségről, a hordozhatóságról vagy a márkaépítésben játszott szerepről, továbbá segít, hogy a partnerek könnyebben emlékezzenek ránk.
Nyomtatott termékek fontossága (levélpapír, boríték, mappa, papírtáska, füzet, stb.)
Ezen termékek használati jelentőségéről korábban már esett szó, de fontos kiemelni azokat a szempontokat, amivel egyedivé és figyelemfelkeltővé tehető. Bármelyik nyomtatási formát is választja mindig személyre szabott a nyomás lehetősége, a szakemberek mindig tudni fogják melyik nyomtatási lehetőség lesz az ön számára a legmegfelelőbb, legyen szó akár a digitális nyomtatásról, ami a kis példányszámú fekete-fehér és színes tervek megvalósítására a legalkalmasabb vagy a nagy népszerűségnek örvendő OFSZET technológiáról. Az utóbbi során prémium minőségű német Heidelberg nyomdagépeket használnak, ennek köszönhetően nagy számban, villámsebességgel és tökéletes színminőségben tudják teljesíteni a megrendeléseket. Ehhez a technológiához fűződik a Computer to plate eljárás, ami a környezetbarát cégek szempontjából kiemelt jelentőséggel bírhat a vegyszermentességének köszönhetően. A gyártás mellett fontos még az anyaghasználat is, egy kreatív papír mindig nagyobb figyelemfelkeltő hatással fog bírni, mint egyszerű fehér papír. A kreatív papírokat különböző felületkezelési eljárások során, például az UV lakkozással még különlegesebbé tehetjük befolyásolva így a szín- és az árnyalatvisszaadást. A dombornyomással és a prégeléssel még egy extra csavart vihetünk a termékek külső megjelenésébe, így még igényesebb prémium hatást tudunk elérni.
Az arculatunk egyben az identitásunk is
Az arculatukat formálni próbáló vállalatok hasonlóak az egyénekhez, akik megfelelően öltöznek, udvarias a modoruk, és gondosan választják meg a szavaikat annak érdekében, hogy hozzáértő, szimpatikus és megbízható embernek gondolják őket. Természetesen csak úgy, mint az embereknél, a vállalat esetében is a képnek meg kell egyeznie a valósággal. Ha hazudunk és hamis képet mutatunk, azzal beláthatatlan károkat okozhatunk, amiket lehetséges, hogy képességeinket meghaladó erőfeszítések árán sem tudunk majd helyrehozni.